Wednesday 10 July 2013

Petua Apabila Balik ke Rumah Mertua

Tadi aku terbaca artikel ni. Nak share kat fb tp aku bujang lg. haha. Disebabkan aku rasa ia akan berguna untuk aku dan kalian suatu hari nanti, so aku simpan dalam blog ni. :) Bacalah okey..

Kami ingin kongsikan sedikit tips apabila anda pulang ke rumah ibu dan bapa mertua anda.

Untuk Suami:
1. Bersedia untuk menolong apa sahaja keperluan (ringan tulang) jika diperlukan samaada oleh isteri, anak-anak, mertua atau adik beradiknya.
2. Bersedia untuk ke kedai membeli barang keperluan.
3. Mendahulukan membeli barang keperluan daripada adik beradiknya yg lain.
4. Sentiasa bertanyakan keadaan isteri dan anak-anaknya (setiap 2 jam).
5. Yang terawal bangun dan mengejutkan anak-anak utk solat subuh berjamaah di masjid terdekat.
6. Sentiasa kemas dan menjaga imej seorang suami dan pemimpin walaupun itu rumahnya sendiri.
7. Pada hari kedua, bawa anak isteri keluar membeli-belah atau lepak-lepak untuk "break the monotony".

Untuk Isteri:
1. Susun semua bagasi (barang dan pakaian suami, isteri dan anak-anak) dibawa di satu tempat (bilik) yang sediakan agar mudah diambil dan tiada yang tertinggal nanti.
2. Terus ke dapur untuk semak mana-mana barang keperluan yang perlu di "top up" sambil memerhatikan kedudukan simpanan segala rempah ratus dan peralatan di dapur. Serahkan pada suami untuk membelinya dengan segera. Jangan biarkan ayah atau maknya sendiri yang membeli.
3. Susun strategi sentiasa berada di dapur membantu mertua. Pastikan keperluan anak-anak diselesaikan sebelum sessi dapur bermula.
4. Jika anak perempuan boleh diharapkan, pastikan mereka juga berada di dapur membantu opahnya. Jika ada anak perempuan lagi, tugaskan yang kedua ini membasuh apa sahaja pinggan yang singgah ke sinkii.
5. Semasa menghidang makanan, pastikan semua sudah dapat habuan masing-masing, barulah capai pinggan untuk dirinya.
6. Jika ada perkara yang tidak suka, beri “amaran” kepada suami untuk masuk ke dalam bilik berbincang secara "rahsia". Cuba selesai dengan bermatlamatkan "hiburkan kedua-dua mertua".

No comments:

Post a Comment

Sila Klik